sickness.

i lördagskväll fick jag ont i sidan av magen. det liksom
smög sig på under kvällen. kunde tillslut inte lyfta mitt
högerben upp mot magen utan att det gjorde djävulskt ont.
tog en ipren, blev kanske lite bättre. när jag vaknade på
söndagsmorgonen hade jag fortfarande ont. insåg att jag inte
skulle kunna jobba på ellagården. insåg att jag & pappa var
tvugna att åka till akuten.

när vi anlände till "akut"mottagningen skulle man ta en kölapp.
det fanns olika alternativ, så som "bokad tid", "remiss" och
"akut sjuk". där har vi första problemet. om man kommer dit,
för att man blivit akut sjuk, ska man då behöva ta en kölapp?!
iallafall, vi tryckte på akut-sjuk-knappen och fick sedan vänta
nån kvart innan jag fick prata med en sköterska. fick sedan sitta
ner och vänta i ytterligare en kvart innan jag kom in till en annan
sköterska som tog blodtryck, blodprov, urinprov.. ni som känner mig
vet min relation till blodprov. försökte förklara för sköterskan
att jag brukar ha ont av det men nej nej, det skulle inte vara så
farligt.
när hon sticker mig i armen känner jag direkt hur det börjar
svartna för ögonen. säger lite försiktigt att "oj, jag blir lite yr nu".
inget händer, och tillslut säger jag "JAG TROR JAG SVIMMAR". då trycker
hon ner mitt huvud mellan mina ben & ber en annan sköterska att
hämta en säng till mig. redan.. givetvis hann hon inte klart så när jag väl
låg ner fick hon sticka mig igen. i andra armen.

fick sedan sitta ner i väntrummet igen för att vänta på min prover.
där har vi också ett problem. väntrummet på akuten, där folk sitter
i flera timmar, består av träbänkar och trästolar
. varför inte mjuka
soffor och några kuddar?! sedan kom det ytterligare en sköterska och
visade mig till ett rum där jag fick lägga mig ner. det kom in en sköterska
och ställde lite frågor. bland annat (som de andra sköterskorna redan frågat
ett antal gånger) om det fanns någon möjlighet att jag kunde vara gravid.
sedan kände hon på min mage och sa "lite spänd ja". sen försvann hon.
jag hann tänka både vad barnet skulle heta och vad pappan skulle säga.
sen får jag ligga där inne, i EN TIMMA OCH EN KVART utan att någon
så mycket som sticker in huvudet och frågar hur det är
.

tillslut kommer en läkare in och berättar om mina prover. de visar att jag
har någon infektion i kroppen, förmodligen urinvägsinfektion. de har ingen
förklaring på varför jag inte haft ont när jag kissar eller andra symptom för
urinvägsifektion. de kan heller inte riktigt förklara varför jag har ont i magen.
de kan däremot konstatera att det inte är blindtarmen eller njurarna. bra det.
ingen baby heller. andas ut. skönt.

fick antibiotika mot min "urinvägsinfektion" och om magen inte blir bättre
får jag komma tillbaka. tack!


jag har fortfarande ont.
om inte min antibiotika
hjälper ska jag åka tillbaka
till akuten och verkligen
vara akut sjuk. då snackar
vi ingen kölapp. inte vänta
från elva till fyra. ska det ta
så lång tid om man är AKUT sjuk?





(tack pappa, mamma och pernilla för ert stöd under dagen)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0